تلاش نیروی انتظامی در ایجاد امنیت و آرامش جامعه قابل تقدیر است
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۸۵۱۴
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مُلا «عبدالرحمن مرادی» در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد امام شافعی (رض) شهر کرمانشاه افزود: هر از گاهی از نیروهای خدوم و مخلص نیروی انتظامی در کارزار مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین و محاربین مورد حمله قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نایل می آیند که هدف آنان ایجاد امنیت وآسایش مردم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تقدیر از تلاش های ماموران نیروی انتظامی از خداوند بزرگ علو درجات را برای شهید سروان مهدی دامن باغی که در تاریخ ۸ مرداد در مقابله با اراذل واوباش به شهادت رسید، مسالت کرد.
خطیب جمعه اهل سنت کرمانشاه در ادامه خطبه هایش با تسلیت ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) به تشریح روایاتی از پیامبر اکرم (ص) و بزرگان دین اسلام در مورد مصیبت عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن دین اسلام به کربلا رفت و در راه آرمانهای والایش به شهادت رسید.
ماموستا مرادی افزود: امام حسین در سال چهارم هجری در پنج شعبان در مدینه منوره دیده به جهان گشود و پیامبر مکرم اسلام دهان ایشان را با شیرینی خرما شیرین فرمود و در گوش او اذان گفتند و برایش دعای خیر نموده و اسمش را حسین گذاشت. در روز هفتم از ولادتش عقیقه نموده و یک گوسفند قربانی کرد و به حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمود: موی سرش را بزن و وزن آن نقره بگیر و صدقه کن.
وی همچنین گفت: بالاترین لقب ایشان آن است که پیامبر علیه السلام به ایشان و امام حسن برادرش دادند و آن هم سید و سرور جوانان بهشت است.
امام جمعه اهل سنت شهر کرمانشاه در ادامه گفت: پیامبر فرمود: حسین از من و من از حسینم پروردگارا هرکسی حسین را دوست دارد دوستش بدار. و باز پیامبر فرمودند : هرکسی دوست دارد مردی از بهشتیان را (در روایتی: سرور جوانان بهشت را ) ببیند پس به حسین پسر علی نگاه کند.
ماموستا مرادی در بخش دیگری از خطبه هایش با اعلام اینکه حجره امام شافعی از فردا با مستقر شدن طلاب شروع بکار خواهند نمود، گفت: این حجره بزودی افتتاح می شود.
وی از تمام افرادی که در اخذ مجوز و ساخت این حجره مبارک دینی تلاش کرده اند قدردانی کرد و افزود: ان شالله این مدرسه و حجره کوچک در کنار مسجد امام شافعی سبب خیر و برکت برای مسلمین و جوانان و تولید علم و اخلاق باشد.
برچسبها کربلا اراذل و اوباش فرماندهی نیروی انتظامی کرمانشاه امنیت کرمانشاه عاشورامنبع: ایرنا
کلیدواژه: کربلا اراذل و اوباش فرماندهی نیروی انتظامی کرمانشاه کربلا اراذل و اوباش فرماندهی نیروی انتظامی کرمانشاه امنیت کرمانشاه عاشورا نیروی انتظامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/